Ahad, 20 Mei 2018

(A53) 3 KATEGORY AHLI @ PENYOKONG PAS.

Penyokong PAS ada 3 jenis :
a) Penyokong Tegar : taksub buta
b) Penyokong Kurang Tegar
c) Penyokong Berilmiyyah


Jika anda bertanyakan soalan, "Apakah Tak Undi PAS Jadi Kapir?" kepada 3 jenis penyokong, maka anda akan mendapat 3 jenis jawapan yang berbeza.

a) Jawapan Dari Penyokong Tegar : "MUNG KAPIR, MUNG MURTAD, MUNG MASUK NERAKA!! dan lain-lain.."

Golongan ini ialah golongan pentaksub tegar PAS yang bisa mengkafirkan sesiapa sahaja yang tidak sokong PAS.
Bahkan mereka menganggap PAS seperti agama Islam.
Mereka menyebarkan fahaman, "Islam memerintah", "Berilah peluang kepada Islam", "Islam di atas, bukan di bawah", dan lain-lain ungkapan Islam, yang memaksudkan kepada kewajipan menyokong PAS.
Mereka juga menjadikan ayat Allah yang diturunkan kepada orang kafir, mereka tujukan kepada orang-orang beriman yang tidak sokong parti PAS.
Rakyat Malaysia dinasihati tidak berdebat/berhujjah dengan golongan ini kerana mereka tidak akan mampu berhujjah dengan baik, dan kebiasaan hanya maki hamun sahaja.
Golongan ini menguasai segelintir pemimpin atasan dan segelintir pengikut bawahan.
Jumlah mereka dianggar 30% dalam PAS.

----
b) Jawapan Dari Penyokong Kurang Tegar : "Mung kena faham firman Allah. Kan Allah dah kata siapa tolak hukum Allah ni kafir, jadi pegang situlah".

Golongan ini masih lagi berlapik dalam memberikan jawapan, namun maksudnya lebih kurang sama seperti golongan tegar, masih mampu memutarbelit beberapa ayat Quran agar tidak nampak mengkafirkan orang walaupun memberikan maksud mengkafirkan orang lain.
Walau bagaimana pun, golongan ini masih boleh diajak berbahas namun kalah dengan mudah.
Apa yang lucu, mereka menyangka mereka menang berhujjah dengan bertanyakan soalan sahaja.
Asal soalan mereka tidak dijawab, ketika itulah mereka berasa mereka menang.
Oleh itu, rakyat Malaysia dinasihatkan agar tidak perlu menjawab sebarang soalan daripada mereka, bahkan tanya mereka balik dengan soalan demi soalan.

Golongan ini menguasai pemimpin peringkat pertengahan dan juga penyokong peringkat pertengahan.
Jumlah mereka dianggar 70% dalam PAS.

-----
c) Jawapan Dari Penyokong Berilmiyyah : "Mung takleh tanya lagu tu. Politik ni ijtihad. IJtihad ni benda boleh diterima, ditolak dan dikritik. Apa yang PAS lakukan adalah ijtihad mereka, bukan menjadi hukum yang wajib diikut dan disokong. Kami orang PAS meraikan perbezaan dan pendapat tak kira dengan siapa. Kami juga boleh menerima kritikan. Kita cuma berbeza pendapat, bukan berbeza aqidah"
Golongan ini tidak wujud dalam PAS.
Jumlah mereka ialah 0%.

-----
Kesimpulan.
Rakyat Malaysia secara amnya mampu mengenali penyokong-penyokong taksub mana-mana parti sekalipun.
Namun, tiada pernah penyokong taksub parti lain mengkafirkan orang, memurtadkan orang, menjiratkan orang, memaki hamun orang seperti penyokong PAS hari ini.
Oleh yang demikian, rakyat Malaysia yang bijak, mestilah memilih parti yang tidak mempunyai penyokong taksub sebegini.

Bayangkan jika parti mereka memerintah negara.
Dan jika ada rakyat yang tak sokong parti mereka, kemungkinan sudah dianggap penderhaka agama @ bughah dan wajib dihukum bunuh.

///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.

Isnin, 7 Mei 2018

(A52) AGAMA TAUHID (ad-deen) SEBAGAI ALAT POLITIK (as-siasah) - KEJAHATAN GOLONGAN MANUSIA YANG TELAH DIRESAPI I'TTIQAD (yakin qalbu) SYIRIK - YAHUDI (al-Yahud), SYIAH (Syiaeyyah), WAHHABI (Wahhabiyyah).

DOKTRIN2 POLITIK (as-siasah syareyyah) YANG MENJADI KEPERCAYAAN (Aqidah : al-Iman - Rukun Iman) AGAMA TAUHID (ad-deen) MELALUI PERBUATAN UMAT ISLAM MEMAKAIKAN GERAKAN POLITIK (as-siasah syareyyah) DENGAN PAKAIAN AGAMA TAUHID (ad-deen), ATAU TERJEMAH AGAMA TAUHID (ad-deen) SEBAGAI POLITIK (as-siasah), YANG TAK ADA DALAM AJARAN ISLAM YANG ASAL, YANG JELAS LAHIR DALAM POLITICAL RELIGION ATAU UGAMA (aliran kepercayaan) POLITIK (as-siasah) SYIAH (Syiaeyyah), WAHABI (Wahhabiyyah) DAN PARTI-PARTI UGAMA (aliran kepercayaan) DI ZAMAN DEMOKRASI, DI TERAPKAN OLEH OLEH ULAMA'-ULAMA' SUE' YANG NABI KATA DALAM HADIS2.

SYIAH.
1. al-Quran dalam I'ttiqad (yakin qalbu) Syiah (Syiaeyyah) didakwa oleh sebahagian puak itu adalah tiga kali ganda al-Quran yang sebenar. Ini di rekaan supaya orang-orang Parsi, badwi atau Arab yang jahil ilmu Agama Tauhid (ad-deen) & I'ttiqad yang diredhoi Allah Islam (al-Islam) yang mula peluk Islam lebih meminati puak Syiah dari Sunni dan menyertai mereka, Syiah perlu anggota yang ramai bagi menumpaskan kuasa politik secara perang Sunni sejak zaman Muawiyah. Orang-orang Parsi bertujuan menegakkan semula kegemilangan empayar Parsi yg jatuh di tangan Saidina Umar.

2. Membenci dengan mengKafirkan atau memPasikkan sahabat-sahabat besar, Sayidina Abu bakar, Umar dan Uthman dan mencacatkan mereka ini sebagai orang jahat dan berdosa. Ini direkaan supaya awam membenci pemimpin-pemimpin besar Sunni juga bagi tujuan memberontak dan merebut kuasa politik. Jika tak dibenci awam takkan memberontak dan membunuh.

3. Ulama Syiah dapat seumpama wahyu, sama saperti Nabi saw. Ini dibuat supaya awam beralih menghormati Ulama2 politik (as-siasah) Syiah dan meninggalkan Ulama sunni yang tak dapat wahyu. Ini dapat meramaikan puak Syiah untuk tujuan mengguling kuasa Sunni.

4. Perayaan pembunuhan Husin di buat begitu meriah, sebaliknya Maulud Nabi tak sebegitu ramai atau di tiadakan. Bertujuan menaikkan kemarahan awam : rakyat terhadap kejahatan puak Sunni, kononya membunuh Husin, cucu Nabi saw. Juga betujuan politik, penggulingan kuasa politik Sunni.

5. Ulama adalah maksom. Ini di reka supaya awam menghurmati dan taksub kepada mereka yang dikatakan Ulama sepenuhnya, dan bila Ulama2 ini fatwa supaya memberontak, berperang untuk politik (as-siasah) tidak akan di tentang, kerana seolah-olah terus arahan dari Allah. Orang maksom memang dapat arahan Allah dan rapat dengan Allah dan tak ada salah silap. Ulama di maksomkan juga bertujuan politik (as-siasah).

6. Imam Ghaib akan datang akhir zaman mengetuai puak Shiah. Juga doktrin politik yang lahir dari begitu lama berperang dengan kuasa Sunni. (Bukan Imam Mahdi.)

7. Majlis-majlis, keramaian memukul badan, melukan anggota badan sehingg kanak-kanak pun di lukai kepala mereka. Ini di rekaan suapya orang awam berAgama Tauhid (ad-deen) benci dan sentiasa ingat : tahu dan faham siapa pembunuh Saidina Husin yang kononnya puak Sunni. Bukan untuk menunjukan rasa simpati ke atas Sayyidina Husin. Ulama-ulama mereka tak buat perkara berkenaan hanya orang awam saja yang buat. Ini di buat untuk kekalkan benci kepada kuasa politik Sunni dan juga bertujuan jahat dalam politik.

8. Ulama mesti jadi pemimpin, yg mana ini tak di tetapkan dalam Sunni (ahlu sunnah wal-jama'ah).

9. Banyak hadis palsu di reka ulama2 Syiah yang menyesatkan Ugama  (aliran kepercayaan) itu. banyak tertumpu kepada memuliakan secara berlebihan tanah Karbala. Ulama, Saidina Ali supaya orang awam taksub kepada Ulama2 Syiah dan tidak kepada Ulama Sunni dan kepada tiga lagi sahabaat besar nabi. Ini juga di reka supaya orang2 membenci Sunni, Muawiyah dan pemerintahan Sunninya.

10. Wilayat : memiliki kuasa politik adalah wajib dan di tambah kepada Rukun Islam menjadi enam (6) & Rukun Iman menjadi tujuh (7). Ini juga doktrin politik (as-siasah syareyyah) bukan Agama (ad-deen). Menerapkan tuntut politik (as-siasah) dari puak sunni adalam penting, walau dalam perkara Agama Tauhid (ad-deen). Jika tidak pemberontakan ke atas kuasa politik sunni takkan berlaku.

11. Pakaian, serban, jubah2 ulama2 Syiah sgt kemas cantik macam Raja2. Ini untuk menarik lebih ramai pengikut menambah penghormatan ke atas mereka dari awam. Sekali gus menambah pengikut dan akan menang dalam politik atau perang. Dalam Islam tak pakai serban pun tidak masuk neraka, jika tunai semua kewajipan. Ada ulama kata Agama, ada kata adat.

Banyak lagi yg di reka oleh ulama2 politik (as-siasah syareeyyah) yg tak ada dalam Agama Tauhid (ad-deen) & I'ttiqad Islam (al-Islam) asal semata bagai restore semual Empire Parsi, dan mengeluarkan puak Syiah dari Agama Tauhid & I'ttiqad Islam. Dengan doktrin ini mereka dapat berjuta pengikut, pernah kuasai Mesir di zaman silam sekarang dapat iran. tetapi Agama Tauhid (ad-deen) menjadi Sesat dan tidak berI'ttiqad yang diredhoi Allah Islam (al-Islam) lagi. ratusan ribu mati dalam konflik Agama politik ini dengan orang2 Sunni. Kuasa politik asal...hinggalah sekarang di Syria..Iraq. Peperangan sengit yang dahshat dan kejam sedang berlaku antara Syiah, sebuah Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah syareyyah) dan Sunni, di Syria dan Iraq sekarang ini. 500 ribu telah mati di Syria sahaja. Syiah paling banyak di masuki doktrin2 politik kedalam Ugama (aliran kepercayaan) itu kerana pergerakan mereka di kesan se awal zaman Umar r.a...hingga kini. Walau kini dapati Iran sebagai negara Syiah ..namun semua mereka telah jadi bukan berI'ttiqad dengan I'ttiqad (yakin qalbu) yang diredhoi Allah Islam (al-Islam).

WAHABI.
1. Tuduhan bida'ah ke atas amalan2 sunat. Ini doktrin politik, bukan hukum atau tajdid... yang di reka supaya awam membenci sunni raja Husin di Saudi.. menyalahkan Raja itu dan semua sunni, bertujuan menaikkan kemarahan awam untuk memberontak ke atas Raja Hussin dan puak2 Sunni.. pemerintahan asal Sunni. Puak Wahabi mencipta kelainan faham Agama supaya indentiti baru mereka mengambil tempat dalam masyarakat dan mendapat pengaruh serta pengikut, serta menyalahkan fahaman yang di anuti kerajaan Saudi dulunya bagi mencipta permusuhan dan di jadikan sebab untuk pemberontakan politik.

2. Mazhab adalah salah dan juga bid,ah. Ini juga doktrin politik, bukan ajaran Agama.. supaya orang awam saudi keluar dari puak Sunni, sebaliknya sertai Ibnu Saud dan Muahmmad Abdul wahab, dalam taktik membina puak pemberontak ke atas Raja Hussin dan Sunni.

3. Sifat dua puluh juga di katakan bida,ah. Juga mempersalahkan Sunni. Bukan hukum Agama yang benar, yang sebenarnya sifat dua puluh di ambil dari Nas2 supaya mudah di fahamai orang awam yang tidak membaca Quran dan Kitab secara sendiri. Memudahkan pengajaran tentang Sifat2 Allah.

4. Kubah2 mesjid juga dikatakan bida'ah di zaman awal pergerakan politik Wahabi. Sengaja reka kesalahan di pihak Sunni dan raja2 Sunni..demi untuk membenci dan memberontak. Pertempuran antara puak wahabi dan kerajaan Sunni di Saudi telan kurban puluhan ribuan di zaman Ibnu Saud vs Raja Hussin, Mekah. Walau puak Wahabi dapat Saudi sebagai negeri Wahabi.. Agama Tauhid (ad-deen) jadi sedikit Sesat.


PARTI2 AGAMA DALAM SISTEM DEMOKRASI.
1. Pernah menuduh Kafir (difahami dengan Non Muslim) : tidak Islam kepada anggota parti yang lain. Ini tak ada dalam ajaran Agama Tauhid (ad-deen). Ini direka supaya satu cara memaksa org2 Muslim join parti itu.

2. Tak boleh bekerjasama dalam politik dengan orang Non Muslim.

3. Hudud wajib, yang sebenarnya utama di ampunkan dan boleh guna undang2 takzir...civil..common law.

4. Ulama' mesti jadi pemimpin. ini sama dengan pendapat Syiah. Ajaran Islam asal ini hal keduniaan. Pemimpin tak mesti Ulama. Tak ada Ulama' jadi pemimpin dalam sejarah Sunni. Raja segala ulama di zaman kahlifah tak di pilih sebagai pemimpin. Beliau selesai masaalah hukum hakam.

5. Solat belakang Imam2 kerajaan tak sah...banyak tempat jadi kes solat dua Imam.

6. Agama itu politik, yang sebenarnya Agama itu budi pekerti : Akhlaq yang baik, moral dan nasihat mengikut Nabi saw.

7. Bai"ah janji setia kepada Parti.. Nabi pula janji setia kerana Agama Tauhid & I'ttiqad Islam (al-Islam).

8. Mesti jalankan Syriat jinayat juga, yg sebenarnya boleh di ampun dan guna undang takzir yg lebih ringan bagi tahan jenayah.

9. Nabi2 : Rasul2 juga berpolitik.. Sebenarnya tak ada bukti Nabi2 Rasul2 berpolitik untuk menegakkan Agama, majority mereka org2 biasa mereka.. bukan menteri, Raja atau ahli politik.

10. Di satu masa berperang, melawan dengan parti kerajaan adalah syahid. Yang sebenarnya membunuh sesama Islam kedua2nya adalah berada dalam neraka. Hadis.

11. Perlu kuasa politik dalam dakwah Agama..ini sama dengan Syiah cuma tak di tulis sebagai rukun Islam ke 6 saperti Syiah lakukan. Sebenarnya hakikat Rasul2 Nabi adalah berdakwah Agama Lillaahi sahaja dan keperluan kuasa tak di perlukan. Tak ada bukti ini dalam Islam sebenar.

Di masa hadapan tak tau apa lagi fatwa2 bukan Agama Tauhid (ad-deen) yg akan jadi Ugama (aliran kepercayaan) akan keluar.
Peperangan antara parti berjenama Agama di Algeria menelan nyawa 200,000 orang.. Mesir ribuan. Pakistan 6 ribu.. Bangladesh dan Mamali 14 orang (paling sedikit).Banyak mana lagi mau org2 Muslim mati dengan sia-sia..?


Demikian akibat mempolitikkan Agama Tauhid (ad-deen) atau memakai pakaian Agama kepada pergerakan politik. Agama berkemungkinan sesat dan menelan banyak kurban dengan lawan2 mereka, iaitu terdiri dari orang Islam sendiri yang memerintah. History fact, Sebab tu Nabi kata dalam Hadis2, di akhir zaman ulama adalah manusia paling buruk di bawah kolong langit, berfatwa dgn Sesat dan Menyesatkan, SERIGALA BERPAKAIAN KAMBING...ulama Sue'...buruk.. ulama Dajjal pun ada dalam satu Hadis dan pemanggil keneraka jahanam . Ini ada dalam Hadis2 nabi yang bukan daif dan palsu. 
Tak nampak lagi, tak tau nak kata apa.
Wallhu aklam.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan

(A51) TAJDID ATAU DOKTRIN POLITIK ? - HARAMKAN AGAMA TAUHID (ad-deen : rububiyyah) & I'TTIQAD DIREDHOI ALLAH ISLAM (al-Islam : uluhiyyah) DARI MENJADI AJENDA POLITIK (as-siasah syareyyah) !!!

Adakah Mufti perlis & Gang termasuk TMB kelantan adalah Wahabi... Benarkah ?

Wahabi tu adalah satu dari Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah), di reka oleh ibnu saud dan muhammd abdul wahab.dan Ulama2 (aliran kepercayaan) politik (as-siasah) zaman Ibnu Saud bertujuan memberontak terhadap Raja Sunni - Raja Husin zuriat keturunan Nabi Saw yang memerintah Saudi sebelumnya. 

Tuduhan bid,ah direka-cipta kepada puak sunni yang perintah saudi dulunya supaya awam benci pada pemerintah.. bid,ah yg keluar dari mulut mufti tu ialah doktrin2 politik (as-siasah) yg telah dijadikan Ugama (aliran kepecayaan) Wahabi....bukan hukum... apa yg di tuduh asri tu sebagai bid,ah sebenarnya amalan-amalan sunat puak sunni seluruh dunia...kelainan faham di reka supaya ada perbezaan antara pemberontak Politik (as-siasah syareyyah) dgn Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) kerajaan sunni asal.. dan disebar bahawa yg baru direka (bid,ah) itu betul dan Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) sunni asal dan amalan2 sunatnya di pandang salah dan kononnya bid,ah.. supaya awam marah dan bangun membunoh, memberontak untuk Ibnu Saud berkuasa.. bukan nak Tajdid macam Asri dan geng cakapkan.. bila kuasa poltik dimenangi Ibnu Saud dalam perang pemberontakan.. membunuh puluhan ribu umat Mulim.. maka fahaman ini di teruskan dan jadi fahaman negara Saudi. Jadilah bid,ah yg di reka Ulama2 (aliran kepercayaan) Wahabi sebagai sunnah.. sebaliknya sunnah...amalan2 ..sunat2 puak Sunni sebelumnya menjadi bid,ah.. Oleh kerana tak mampu pulih semula disebabkan terperangkap dalam kuasa politik yg mereka telah dapat. jika dibetulkan semula faham secara Sunni.. awam dan yg mengikut akan bunuh mereka kerana menipu melalui hukum Agama Tauhid (ad-deen)..

Ulama2 politik (as-siasah) ini akan pura-pura alim warak : zuhur dan tahu mereka Sesat, tapi tak berani beritahu awam dan hampir semua mereka serta pengikut2 akan mati di dalam fahaman2 Ugama (aliran kepercayaan) Politik ini. Ulama2 ustaz belakang hari yg pelajari dari Ulama2 (aliran kepercayaan) Wahabi yg awal sangka ianya Agama Tauhid (ad-deen) dan Tajdid kerana Ulama Wahabi yang reka-cipta Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) kedua dalam badan umat Muslim ini tidak diberitau akan rekaan yg mereka buat itu, kerana mereka memang dajjal (penipu) : Ulama2 Sue', penipu2 yang dikata dalam Hadis2 Nabi saw yang bertujuan membangkit memberontak dan dapat kuasa politik, bukan Tajdid Agama Tauhid (ad-deen)..

انامن غيرالدجا ل اخوف عليكم من الدجال فقيل وماهويارسول الله فقال علمأ السؤ . - الحديث.

Ertinya, “Apa yang aku takuti atas kamu selain dari Dajjal, ialah sejenis Dajjal yang lain”. Maka ditanya kepada Rasulullah, “Siapa mereka ya Rasulullah ?”. Rasulullah berkata. “Ulama-ulama yang buruk”.-

... kerana fahaman bid,ah (aliran kepercayaan) Wahabi di anggap Tajdid, maka fahaman Wahabi tersebar seluruh dunia termasok Asri dan gengnya... bahaya bila Agama Tauhid (ad-deen) di campur dan di buat alat politik (as-siasah).. ianya mampu melahirkan Ugama2 (aliran kepercayaan) baru umpama Shiah, Wahabi.. permainan2, doktrin2 politik (as-siasah) akan di sangka awam sebagai Agama Tauhid (ad-deen).. sbb tu kalau perhati halus2 banyak ajaran salah dalam semua Ugama (aliran kepercayaan) Politik hasil doktrin2 politik yg masok dan jadi faham Agama Tauhid (ad-deen) yg berlainan dgn fahaman Islam (al-Islam yang direhoi Allah) Nabi SAW dan Ulama2 Muktabar zaman silam... tapi mereka terperangkap dengan Ugama2 (aliran kepercayaan) ini tidak sedar.. dan akan kata jemaah Islam teramai sunni sebagai Sesat, Kafir atau Munafik atau Bid,ah.. kalau dilihat semua puak yang Sesat akan kata orang Muslim teramai.. jemaah umat Muslim majority sebagai Sesat..tetapi Nabi SAW pula kata golongan teramai Muslim tak Sesat. Ini ada dalam Hadis nabi kata jemaah majority Muslim tidak Sesat..dlm faham.


Sebaliknya nabi kata orang Muslim yg keluar dari jemaah teramai umat Islam (I'ttiqad al-Islam) mudah di baham Syeitan (perosak hubungan manusia sesama manusia) saperti serigala mudah baham kambing yg terpisah dari puak kambing teramai. Juga ada dalam Hadis Nabi SAW. Sebab di baham syeitan inilah mereka mudah Sesat dalam faham Agama Tauhid (ad-deen) sebenar. Tapi mereka tak sedar Syeitan sedang bersama mereka. Ini sgt menakutkan. Dahsyat nee kesesatan yang melanda umat Muslim sejak zaman silam lagi. Fahaman2 Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) ini di terima pakai oleh hampir separuh dari seluruh umat Islam kini atau silam...termasuk sebahagian Ulama2 mereka, Shiah di Iran..di mana2 juga.. dah jadi Kafir sepenuh atas sbb yg sama..iaitu Ugama (aliran kepecayaan) Islam jenis politik (as-siasah) terawal ini telah di penuhi doktrin2 politik.. bukan lagi Agama Tauhid (ad-deen) & (I'ttiqad yg diredhoi Allah terhadap hak-hak mutlaknya) Islam (al-Islam).

Kena berhati2 dalam fahaman.. dan terima ilmu dari orang2 Agama yang benar : Mursyid. Ugama2 (aliran kepercayaan) lain pun mungkin berlaku begini... cuma mungkin kurang...terhad... sbb mereka tak libatkan Politik dgn Agama. Antara sbb lain puak pemberontak ini pisahkan diri dari fatwa Ulama sunni kerajaan Islam. 

Miliki kumpulan fatwa Ulama sendiri dan mereka berfatwa mengikut kemahuan politik mereka. bukan lagi berdasarkan kehendak Agama (tauhid) & (I'ttiqad) Islam yang tulin dan asli lagi.. lama kelamaan berfatwa dengan Sesat dan Menyesatkan.. apabila hawa nafsu kekuasaan dan keduniaan mengambil tempat dan pengaruh ke atas Ulama2 kiri ini. Ada kumpulan Ugama (aliran kepercayaan) Politik India..Ahmadiah (di asaskan Ghulam Ahmad Qadiani) yg berkembang di Indonesia berfatwa boleh ganti kereta jika sukar mencari lembu kerbau untuk di buat kurban.

Tuduhan bid,ah dari puak2 Wahabi ini akan terus terjadi kerana mereka memakai pola, kaedah berfikir secara politik Ulama2 politik gerakan politik Wahabi semasa Ulama2 pemberontak ini guna doktrin politik tuduhan bid,ah ini untuk memberi rasukan kepada awam supaya memberontak terhadap pemerintahan awal Sunni di Saudi. Ini kerana mereka menyangka doktrin2 Politik Ugama (aliran kepercayaan) Politik Wahabi itu ialah pembersihan Agama Tauhid (ad-deen) dan Tajdid. tetapi sejarah semua mujaddid tidak lahir dalam dalam Ugama (aliran kepercayaan) Politik saperti Shiah, Wahabi atau semua Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik demokrasi, kerana puak2 ini sebenarnya tidak ikhlas untuk Agama Tauhid (ad-deen, mereka hanya exploit Agama Tauhid (ad-deen) untuk capai keduniaan.


Tidak ikhlas atau tertipu dengan doktrin2 politik bukan lah seorang Mujaddid. Imam Ghazali, Abdul Qadir Jailani adalah antara Mujaddid sebenar. Mereka ini bukan ahli mana2 political religion atau Ugama (aliran kepercayaan) Politik. Saperti semua Nabi2 mereka adalah org awam Muslim yg tak ada apa2 tujuan keduniaan melainkan untuk memperbaiki kembali Morality atau Akhlak umat Muslim yang merosot dengan berlalunya masa demi masa.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.

(A50) AGAMA TAUHID (ad-deen : rububiyyah) dijadikan UGAMA (aliran kepercayaan) POLITIK (as-siasah syareyyah) MEMECAH BELAHKAN UMAT MUSLIM.

Antara faktur yang menghancurkan Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) dan dunia umat Muslim yang berI'ttiqad (yakin qalbu) yang diredhoi Allah Islam (al-Islam : uluhiyyah) ..kecilkan ..pecahkan goegraphy politik umat Muslim diatas muka bumi ialah kerana amat ramai antara umat Muslim terjemah Agama (tauhid) secara Sesat dari yang di terjemah Nabi SAW iatu Agama (tauhid) itu ialah morality (Akhlaq) sebayak 4 kali dalam Hadis2 Sahih. Tak ada sekali pun Nabi SAW atau sebarang nas yang katakan Agama (tauhid : ad-deen) itu Politik (as-siasah syareyyah). 

Inilah pembohongan dan kesesatan yang pertama golongan ini sebelum pembohongan Ugama (aliran kepercayaan) dan kesesatan2 yang lain, doktrin2 dan kelicikan2 politik (as-siasah syareyyah), masok ke dalam Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) dan mampu lahirkan Ugama2 (aliran kepercayaan) baru atau fahaman2 Ugama (aliran kepercayaan) baru yang tak ada dalam ajaran Agama Tauhid (ad-deen) & I'ttiqad yang diredhoi Allah Islam (al-Islam) Nabi2. peperangan sesama mereka kerana konflik yang di hasilkan Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah syareyyah) telah membunuh jutaan umat Muslim sejak zaman silam.. ini lah yangtelah pisahkan Sunni dan Shiah secara Ugama (aliran kepercayaan) dan Politik (as-siasah syareyyah) dan tidak boleh bersama selamanya dalam Agama (tauhid) dan Politik (as-siasah - Fiqh). 

Sebab yg lain yang musnahkan umat Muslim ialah mereka tutup akal tentang pentingnya tamaddun sebagai alat kemajuan dan perluasan Agama Tauhid (ad-deen) & I'ttiqad Islam (al-Islam) itu sendiri. Ia itu memisahkan Agama (tauhid) dan tamaddun. Hasil tutup akal umat Muslim juga lahirkan pergolakan dan sengketa sesama mereka.. dan adalah lebih berat dari pergolakan yang ada pada umat2 Non Muslim yang lain. Antara sebab pergolakan faham Ugama dan Politik umat Non Muslim lain adalah kurang.. kerana mereka tidak guna Ugama sebagai alat, bahan, modal untuk merebut kuasa politik dari tangan yang lain.. yang mana suruhan dari Nabi2 merebut politik melalui Agama ini tak ada dalam ajaran Agama Tauhid (ad-deen) & I'ttiqad yang diredhoi Allah Islam (al-Islam) dan bila tak ada jalan, ajaran dari nabi saw adalah bid,ah.."setiap bid,ah itu Sesat...setiap bid,ah itu Neraka''.. 

Hadis Sahih. Memang lah neraka kerana sejarah semua Ugama2 Politik @ Politikkan Ugama hasilkan perang sesama Muslim....Mamali adalah contoh kecil berbanding perang antara Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) dan umat Muslim majority ..jemaah Muslim teramai..di Algeria, Mesir dan Pakistan. Jika di lihat sejak zaman silam perang Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) di semua negara2 Islam dgn puak Sunni asal iaitu perang antara Shiah vs Wahabi vs Parti2 Agama (aliran kepercayaan) Demokrasi vs Sunni Majority..jemaah Muslim teramai.. telah kurbankan juta umat Islam.
... "Apakah keuntungan bagi umat Muslim ???
Wallhu aklam.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.

(A49) KEPAHAMAN AHLI AGAMA TAUHID (ad-deen : rububiyyah) menjadi UGAMA (aliran kepercayaan) POLITIK (as-siasah) TIDAK LAGI MAMPU KELUAR DARI KESESATAN.

TAK LAGI MAMPU KELUAR DARI KESESATAN (bermula dengan Kufur (niat tanpa Lillaahi)-(amal) Kafir > Sesat : pasik & munafik >> syirik & Murtad).

Kefahaman Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) & I'ttiqad yang diredhoi Allah Islam (al-Islam : uluhiyyah) menjadi "Ugama (aliran kepercayaan) Politik" (as-siasah) adalah perangkap kesesatan kepada orang-orang Islam sama saperti perangkap tikus kepada tikus2. Sekali anda jatuh kedalamnya sukar untuk keluar darinya. Hinggalah seseorang datang bagi melepaskan anda dari perangkap itu. Tetapi tiada orang yang akan datang melepaskan anda dari perangkap itu, kerana orang-orang lain pun ramai juga berada dalam perangkap yang sama. Allah pun tidak datang untuk keluarkan.. kerana hampir semua manusia sebenarnya tak ada hubungan apa-apa dengan Allah secara setiap saat lagi.. lebih-lebih lagi bila mereka jauh terjebak ditengah-tengah kesesatan dan bukan di tepi2nya.. 

Golongan (I'ttiqad - yakin qalbu) Syiah (syiaeyyah) adalah Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) terawal dalam badan umat Islam. Wahabi adalah Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) kedua. Sukar bagi orang-orang berada dalam fahamam ini untuk keluar dari dimensi fahaman Ugama (aliran kepercayaan) Politik kiri sejak zaman silam..yang mana fahaman-fahaman politik pemberontak atau doktrin2 politik pemberontak telah di suntikkan kedalam fahaman Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) serta I'ttiqqad Islam (al-Islam : uluhiyyah) sebenar yang diredhoi Allah (al-Quran).. doktrin2 politik ini telah menjadi Ugama (aliran kepercayaan) yang di sangka I'ttiqad (yakin qalbu) Islam (al-Islam yang diredhoi Allah) sebenar dan lwn mereka iaitu jemaah orang Islam teramai di lihat salah atau Kafir atau Munafik, Secular atau tidak Islamik. Akan tetapi jemaah muslim teramai melihat golongan kiri ini adalah Sesat, saperti Wahabi atau telah menjadi bukan Islam saperti Syiah. 

Di negara-negara Islam demokrasi tafsiran para pemberontak Shiah Wahabi telah di tafsir dalam bentuk parti iaitu parti2 berjenama Islam. Sama saperti Shiah dan Wahabi..yang lahir dari doktrin2 politik pemberontak...parti2 yang dijenama dengan Agama telah lahirkan dua Ugama (aliran kepercayaan) Islam iaitu Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) & I'ttiqqad (yakin qalbu) Islam (al-Islam yang diredhoi Allah : uluhiyyah) asli dan Ugama (aliran kepercayaan) Islam (bukan al-Islam > al-Yahud, Syiah, Wahhabi...dll) Politik (as-siasah). Sama saperti Shiah dan Wahabi iaitu gerakan politik yang di pakaikan dgn pakaian Ugama (aliran kepercayaan) maka perangkap kesesatan terbuka luas kerana di dalamnya ada Ulama2 Sue' (jahat) yang akan berfatwa bagi pihak politik kiri dan sahkannya.. yang mana politik ini sebenarnya tidak di sentuh oleh semua nabi2 Rasul2 dan ulama2 muktabar. Kerana politk (as-siasah syareyyah) ialah perkara adat (Akhlaq) yang berlaku mengikut zaman dan tempat. 

Apa yang di lakukan oleh Nabi2 Rasul2 ulama2 muktbar ialah membimbing.. berdakwah (lillaahi - bukan lil-parti) atas morality (akhlaq) manusia.. supaya memilih Agama Tauhid (ad-deen) serta berI'ttiqad (yakin qalbu) Islam (al-Islam yang diredhoi Allah) dari fahaman sebelumnya.. dan dgn ini moral (akhlaq) mereka bertukar menjadi baik dan mejadi aman. Ini di lakukan mereka tanpa mengira sempadan2 politik atau membina sempadan2 politik tertentu. Sebab itu tiada sistem politik yg di wajibkan Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) & I'ttiqad (yakin qalbu) yang diredhoi Allah Islam (al-Islam). Hukum2 jenayat Islam setelah ianya di nyatakan telah di suruh ampun oleh Nabi SAW.. ini kerana mengampun juga adalah moral yang baik, bilamana Nabi SAW tafsirkan Agama Tauhid (ad-deen) itu ialah moral (akhlaq) yang baik...dan bukan politik. Orang-orang Islam boleh memilih Takzir, Undang Adat, rekaan manusia untuk tahan jenayah dari berleluasa.

Akan tetapi ramai penggemar kuasa, bukan sahaja yang jahil tetapi juga yang alim. Dengan itu mereka ini mencipta fahaman Agama baru melalui Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) ini dan mampu menyembunyikan niat sebenar iaitu kekuasaan politik para Elite Agama, dengan sebab ini lah Ugama (aliran kepercayaan) Shiah lahir dan di anuti puluhan juta manusia, Dan agama politik shiah ini menjadi terkeluar dari I'ttiqad (yakin qalbu) yang diredhoi Allah Islam (al-Islam) sebenar, kerana doktrin2 politik kedapatan begitu banyak di dalamnya dan tak dapat di pisahkan hingga antara perkara Pokok ketuhanan 1&2 dengan perkara Furu' 1&2 hingga kini. Wahabi juga menjadi Sesat, apabila tuduhan bid,ah yg di guna pakai mereka sebagai doktrin politik untuk jatuhkan kuasa politik puak Sunni telah menjadi hukum Ugama (aliran kepercayaan) Wahabi.

Apabila kedua Agama ini telah menjadi Ugama (aliran kepercayaan resmi kerajaan Iran dan Saudi).. setelah kurban ratusan ribu nyawa sejak zaman awal Islam lagi..walau dalam dunia demokrasi.. maka tiada siapa lagi yang mampu keluar dari fahaman ini.. bilamana kuasa politik Iran dan Saudi mengawal fahaman sesat ini dari di pulihkan. Akan tetapi di kelantan ia mampu di pulihkan oleh parti2 lwn yang ada ada di situ kerana Kelantan belum menjadi negara "autokrasi ulama" saperti di Iran dan masih benarkan parti bukan berjenama Agama beroperasi.. tidak saperti di Iran di mana pemrintahan autokrasi ulama sedang di paksakan.. supaya fahaman Ugama (aliran kepercayaan) sesat politik ini di teruskan, kerana dengannya lah kuasa politik di capai oleh ulama2 Shiah Iran, dan doktrin2 politik yang masok dalam Ugama (aliran kepercayaan) Shiah sejak berzaman mesti di teruskan untuk jamin ulama2 terus berkuasa.. Saudi saperti sebelumnya, exploit ulama2 Wahabi bagi pertahan kuasa...kerana itu jarang org2 yang berada dalam shiah dan Wahabi mampu keluar dari perangkap Ugama (aliran kepercayaan) politik (as-siasah) yang di reka oleh jenerasi mereka yg awal itu. Sudah tentu banyak doktrin2 politik yg sedang sedang di agamakan oleh ulama2 politik demokarsi...jika di halusi dan di banding dengan ilmu Islam asal bawaan Agama Tauhid (ad-deen) Nabi2 dan Ulama2 Mukatabar zaman silam.
Wallhu aklam.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.

(A48) KESAN & AKIBAT TAFSIR AGAMA TAUHID (ad-deen : rububiyyah) SECARA POLITIK (as-siasah syareyyah) DAN SUMPAH ALLAH DALAM HADIS QUDSI.



Kesan tafsir Agama Tauhid (ad-deen: rububiyah & uluhiyyah) secara Politik (as-siasah : syareyyah) telah lahirkan Ugama (aliran kepercayaan) Politik Shiah dan Agama (aliran kepercayaan) Politik Wahabi dan semua Ugama2 (aliran kepercayaan) Islam (Aqidah : al-Iman dari Syariah-Fiqh : al-Ilmu) Politik Demokrasi. Tafsiran Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) secara Politik (as-siasah syareyyah) ini dalam sejarah besar kemungkin membawa kemusnahan lebih dahshat dari penjajahan Hulagu Khan dan penjajahan Barat ke atas umat Islam. Beribu peperangan antara Ugama (aliran kepercayaan) Politik Shiah dan Sunni sejak zaman Ali k.w dan masih berlaku hingga kini iaitu peperangan Shiah vs Sunni yang sedang berlaku di Syria dan Iraq.

Peperangan antara antara Wahabi dan kerajaan Sunni Saudi juga menelan puluhan ribu ramai nyawa umat Islam, walaupun Sunni dan wahabi telah berhenti perang apabila Saudi jatuh ke tangan puak Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) Wahabi. Di Algeria peperangan antara Ugama (aliran kepercayaan) Politik Demokrasi Sunni dan Agama  Tauhid (ad-deen), I'ttiqad diredhoi Allah Islam (al-Islam) jemaah islam Algeria teramai membunuh 200,000 jiwa. Mamali sgt beruntung kerana hanya 14 org yang terkurban,

Bilangan mereka yg terkurban antara pertentangan Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik ini sejak zaman khalifah lagi hingga kini sebenarnya berkemungkinan besar lebih banyak dari pembunuhan Hulagu Khan semasa menawan Baghdad dan kurban kematian di zaman penjajahan ke atas negara2 Islam. Ini kerana perang antara Ugama2 (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah syareyyah) ini dengan jemaah umat Islam (yang diredhoi Allah al-Islam) yang majority begitu lama iaitu sepanjang 1000 tahun lebih sejak zaman Ali k.w hingga kini..

Walau perang Mamali hanya satu hari sahaja. Sumpahan Allah dalam Hadis Qudsi memang benar2 berlaku..dan antara fitnah2 yang terjadi kepada umat Islam selain perang sesama Islam ialah ialah lahir Ugama2 (aliran kepercayaan) baru yang sesat iaitu Shiah dan wahabi.. Apabila doktrin2.. permainan2.. cakap2 politik (as-siasah syareyyah) telah menjadi Ugama (aliran kepercayaan) setelah berlalunya beberapa masa yang lama juga dari hasil hasil terjemah "Agama Tauhid (ad-deen : rububiyyah) itu Politik (as-siasah syareyyah) .. baik zaman beraja di zaman silam atau di zaman demokrasi. Lihatlah sumpah Allah dalam hadis Qudsi.. apabila sebahagian umat Islam memakaikan gerakan keduniaan, politik dengan pakaikan dengan pakaian Agama Tauhid (ad-deen)... atau sembunyi niat politik keduniaan dengan pakaian Agama Tauhid (ad-deen) ..ilmu2 agama...sementara sebahagian lagi tidak berbuat demikian.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan.

(A47) KELAKUAN AHLI UGAMA (aliran kepercayaan) POLITIK (as-siasah) vs KELAKUAN AHLI AGAMA TAUHID (ad-deen : rububiyyah).

Ulama2 kecil Wahhabi zaman Ibnu Saud dapat menumpaskan ulama2 kecil Sunni di Saudi kerana di zaman itu ulama2 besar dunia Islam telah lama meninggal dunia. Ulama2 Sunni yang hidup dizaman itu juga ulama2 kecil juga, tiada mujaddid saperti al-Ghazali lagi... Ketiadaan ulama2 tersohor Sunni dan mujaddid sebabkan ulama2 Wahabi terutama Muhamad Abdul Wahab mampu kuasai pemikiran Agama Tauhid (ad-deen) di Saudi di zaman itu. Ini dapat berlaku sekiranya kempen di buat dgn luas oleh ulama2 Wahabi semasa. 

Sebenarnya manusia jahil Agama Tauhid (ad-deen) adalah jauh lebih ramai dari yang alim..di mana2 dan bila2 juga. Sebab itu doktrin2 politik Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) Wahabi mudah di terima oleh orang2 Arab badwi di Jazirah Arab di kurun 18.
 
Kebencian kepada mazhab mula di terapkan sebab pemerintah di masa itu guna pakai mazhab.. begitu juga orang2 Sunni majority...maka perlu doktrin2 politik supaya orang awam benci mazhab..tuduh bid,ah kpd amalan2 sunat..supaya opposition..penentang politik puak Sunni membenci kerajaan yang ada ketika itu iaitu Raja Husin, keturunan Nabi saw. Sudah tentu banyak lagi doktrin politik ketika itu saperti kafirkan umat Islam majority..atau cacatkan keislaman mereka supaya pemberontak Ibnu Saud menjadi majority dan dapat berperang untuk kuasai politik Saudi.

Doktrin2 politik ini kemudiannya menjadi Ugama (aliran kepercayaan) Politik (as-siasah) kerana ulama2 yang terapkannya..walau ulama kecil..sesuai sabda nabi saw.."Di kahir zaman..bila mati nama2 besar..(ulama2 besar) manusia akan melantik orang2 kecil (ulama2 kecil) sebagai ketua (dalam uruan Agama) dan mereka berfatwa dan sesat menyesatkan "Hadis.. walaupun pemberontak Ibnu Saud sebenarnay juga puak Sunni asalnya. Tetapi bila doktrin2 politik ini di fatwa Ulama2 kecil hujung zaman maka lahir Ugama (aliran kepercayaan) baru Wahabi yang kekalkan doktrin2 politik di dalam Agama itu, anti mazhab dan tuduhan bid,ah kepada amalan2 sunat puak sunni asal. Shiah pun guna kaedah yang serupa. Bezakan Agama dgn yang asli ..supaya kelainan ini dapat bina puak baru untuk perang rebut politik. Bukan tajdid atau gerakan Agama saperti Nabi2 lakukan.

Kunci kesesatan Wahabi dan Shiah ialah tafsir Agama Tauhid (ad-deen : pokok ketuhanan-1 @ tauhid-1) itu Politik (as-siasah : furu'-2)...bina puak Agama untuk politik.. Ini lah kunci kesesatan yang mampu lahirkan Ugama (aliran kepercayaan) baru dalam Islam..iaitu Ugama2 (aliran kepercayaan) politik )as-siasah) Wahabi dan Shiah. Kerana itu kita melihat fatwa2 silih berganti masuk dan keluar dalam semua Ugama (aliran kepercayaan) politik (as-siasah)..kadang2 dalam hukum Agama Tauhid..kadang2 dalam politik (as-siasah).

Di masa itu tidak lagi diketahui mana satu fatwa Agama Tauhid (ad-deen) mana satu fatwa Ugama (aliran kepercayaan) politik (as-siasah). Agama Tauhid (ad-deen) Nabi2 yang tak pernah tafsir Agama Tauhid (ad-deen) itu ialah Politik (as-siasah) ...sebaliknya Nabi2 menafsirkan Agama Tauhid (ad-deen) itu ialah morality (akhlaq).. semua hukum hakam..baik hukum jinayat Islam, walau telah di suruh ampun oleh Nabi saw.. adalah untuk membentuk morality manusia...telah di lupakan. Sebab itu di Saudi dan Iran yang di dapati melaui doktrin2 politik yang di sangka Agama Tauhid (ad-deen) mendapat amalan, Akidah (Iman : al-Iman) Agama yang salah.. keliru dan sesat sebenarnya.

Demokrasi yang Nabi saw katakan ada jejak2 pemerintahan Khalifah juga tak ada di kedua2 negara Wahabi dan Shiah itu. Yang ada adalah pemerintahan Raja2 Wahabi dan Autokrasi ulama2 Shiah.
Wallhu aklam.
///
dicatat oleh :
Ab Sheikh Yunan
Cicit TG Tuan Padang III, Kelantan 
Zuriat Sheikh Abdul Halim, Yunan 
Ex WO (YoS Anly SD) (B).